Wpływ błędów użytkownika na spadek wydajności bazy danych Oracle
Radosław Boroński
Politechnika Koszalińska, Wydział Elektroniki i Informatyki, ul. Śniadeckich 2, 75-343 Koszalin
Często występującym zjawiskiem jest zgłaszanie problemu przez użytkownika skarżącego się na znacznie wydłużony czas wykonywaniu kodu bazodanowego (SQL). Może to mieć bezpośredni wpływ na wykonywanie następujących po sobie kroków co ma istotne znaczenie na czas wykonania całego procesu produkcyjnego. To z kolej wiąże się z dodatkowymi kosztami - w przypadku naruszenia postanowień umowy SLA (Service Level Agreement). Powodem zgłoszenia problemu może też być brak wiedzy użytkownika o zmianie i implementacji kodu na środowisku produkcyjnym. Administrator bazy danych też może być przekonany, że fizyczna bądź logiczna struktura bazy danych nie uległa zmianie. Powstaje więc pytanie, jakie składowe bazy danych należy sprawdzić aby nie angażować wszystkich dostępnych, ale niepotrzebnych narzędzi optymalizacyjnych. Administrator systemów baz danych musi działać sprawnie, metodycznie i logicznie aby mógł na czas zidentyfikować problem. Musi podzielić możliwe przyczyny na 1.wynikające z błędów użytkownika i na 2.wynikające z pracy serwera bazodanowego bądź samej bazy dany. Dialog z użytkownikiem jest niezmiernie ważny i ułatwia wspólne rozwiązanie problemu.